Tony Iommi (Blaxk Sabbath)
Stalo se to v šedesátých letech v Birminghamu. Kytarista Tony Iommi se spojil s basákem Geezerem Butlerem, zpěvákem Ozzy Osbouurnem a bubeníkem Billem Wardem, aby zformovali kapelu kterou nazvali Earth. V roce 69 kapela změnila jméno na Black Sabbath a se svojí mystickou scénou společně s temnou těžkou rockovou hranou při uši trhající hlasitostí se brzy stala legendou. Takováto hudba a styl se pozděli rozvinula a stal se známou jako heavy metal, měla rozhodujíci vliv na množství kapel 80tých a 90tých let, včetně takových jako Metallica, Samshing Pumpkins a daších.
Originální sestava nahrála sedm studiových alb mezi roky 70 a 78 včetně
Black Sabbath, Paranoid, Master Of Reality, Vol. 4 , Sabbath, Bloody Sabbath, Sabotage, a Never Say Die:
Výběr největších hitů - We Sold Our Soul For Rock And Roll byl vydán r. 1976. Pak v roce 1979 se kapela rozdělila po odchodu Ozzyho. Kapela však pokračovala ve tvorbě hudby a koncertování. Došlo ještě k několika změnám lineupu, kdy se Iommi snažil udžet kapelu při životě, ale nikdy již kapela nebyla tak slavná jako v originálním lineupu.
Když se pak Sabbati dali znovu dohromady na Live Aid concert on July 13 1985 a pak znovu při rozloučení Ozzyho s jeho sólovou kapelou v r.1992 - výsledek byl obrovský. ačkoli Osbourne dosáhl mnoho úspěchů se svými vlasními nahrávkami, bylo jasné že fanoušci Black Sabbath toužili po tom, slyšet známé - klasické písně , které by zahrála originální sestava, která je napsala a nahrála.
První čtyři členové - originální sestava se dali dohromady několikrát - na Live Aid on July 13, 1985 potom při loučení Ozzyho s jeho kapelou, pak zase na zcela vyprodaných koncertech v domácím Birminghemu 4. a 5. prosince 1997. Obě show byly nahrávány a písně z druhé show byly vydána jako živé dvojalbum - , Reunion, the original lineup’s first full-length concert since ’79. Na disku bylo 16 živě nahraných klasických písní a dvě nové studiové nahrávky "Psycho Man" a "Selling My Soul.". Originální sestava se pak vydala na turné podporující toto album a další rok se zúčastnila Ozzfestu.
Po roce 69 se začal Iommi zabývat myšlenkou vytvořit iného vedle již slavných black Sabbath. chtěl dělat něco odlišného, ale nechtěl vytvořit sólovou kapelu. Místo toho se zabýval myšlenkou vytvoření alba, kde by v každé písni spoluracoval s různými muzikanty a zpěváky. první sólové album tohoto „otce heavy metalu" se nazývalo „IOMMI".
Hostujícími vokalisty byli Henry Rollins, Billy Idol, Skin z Skunk Anansie, Foo Fighters’ Dave Grohl, Pantera’s Phil Anselmo, Serj Tankian of System Of A Down, Ian Astbury z the Cult, Type O Negative’s Pete Steele, Billy Corgan of Smashing Pumpkins iOzzy Osbourne. Corgan a Steele hráli na basu v písních, kde zpívali a Grohl si ve své písni zabubnoval. Dodatečně nahrál kytarové party Brian May (dlouholetý Iommiho přítel) k písním s Grohlem and Astburym.
Pozn:V origninálu následuje rozhovor s Iommim ohledně desky, ale já jsem jej přeskočil až na část tákající se jeho kytary.
Pověz něco o svém Les Paulovi .
Mám od gibsonu Les paula ze speciálního kousku mahagonu. Je to opravdu nádherný kus dřeva. Má javorový vrch a přírodní úprava je skvělá. Je použit an albu „IOMMI" s tvrdšími strunami něž používám - .010-.046 Obvykle totiž používám 009-.042, na některých kytarách zase 008-.032, takže desítka jsou celkem tvrdé. Používaám Les Paula na některých skladbách na tomto albu. Dělám písně nejdřív na G a pak na Les Paulu, abych dosáhl jiného zvuku. Není to můj nápad, ale je to způsob k získání dobrého zvuku.
Používáš kombinaci SG a Les Paula na všech skladbách?
Ano používám Les Paula na všech skladbách vedle SG pro rytmické party, a pak pro sóla je to vždy SG.
Obvykle používáš snímač u krku nebo u kobylky?
Většinou používám snímač u kobylky, zřídka i snímač u krku - to vyjímečně pokud dělám něco jazzového. Všechny moje Sgčka mají použity snímače Gibson - můj signature model, ale Les Paul má má běžné Gibson snímače - ty ale vyměním opět za můj signature model (zlaté provedení), který Gibson nyní začíná vyrábět.
Jaký preferuješ na své kytaře krk, pražce a setup?
Mám rád užší krk než běžně vyráběný Gibsonem, protože se mi lépe chytá. Taky mám rád 24 pražcový krk. Pražce preferuji tenké jako staré typy - Gibson 61. Nemám rád rád robustní pražce.
Používáš odlišné nebo stejné vybavení ve studiu a na pódiu?
Je úplně stejné, ale vybavenísi nevozím sebou - pouze zavolám Laney a řeknu, kam mají poslat několik zesilovačů - tím dosáhnu vždy zvuku, který potřebuji. S sebou vozím pouze kytary.
Jak máš nastaveny korekce na zesilovači?
Nemám je nastaveny naplno. Drive je na asi sedmičce stejně jako volume, ostatní - tónové korekce jsou dost cotlivé, ty mám asi v polovině. Kdysi jsem všechny korekce vytáčel naplno a používal tremble booster na vstupu. Vše jsem míval vytočené naplno a stažené středy. Dnes mám tremble booster vestavěný v zesilovači.
Jaké efekty používáš při hraní naživo?
Používám Pete Cornish pedalboard, ale nepoužívám z něj mnoho efektů. dál používám starý Tycobrae wah pedal. Mám jich několik a tato firma jich nevyrobila mnoho, takže jsem koupil všechny na které jsem narazil - mám jich asi osm. Mám delay so racku od Korga, což je myslím starý SDD1000 model. Dlouhé tak jak jej chci slyšet, což je to co potřebuji. Používám taky Boss chorus pedal - je spolehlivý. Mám Korg DL8000R multi-tap delay pro chorus efekty, Peavey Addverb III a používám Boss nebo DigiTech octave divider. Pouštím efekty v oddělených smyčkách s Drawmer LX22 Compressorem. Před 15 lety jsem používal mnohem víc příslušenství , ale zredukoval jsem to. Mám vše v záloze, po třech kusech každého delaye a chorusů. Můj technik Mike Clement to má vše schováno a je připraven to použít, kdybych chtěl..
Kolik kytar si bereš na cesty?
Asi kolem šesti až osmi, ale na jednom vystoupení používám max. dvě. Používáme různá ladění, protože i na některých deskách jsme byli jinak naladěni. Při nahráváni jsme se nedrželi žádných pravidel a naladili jsme nástroje tak, aby ladění znělo dobře pro konkrétní skladbu nebo album. ladili jsme o pů tónu dolů, ale na „Paranoid" a „Black Sabbath" jsme podladili o tón. Na „Master of reality" jsme podladili o tři půtóny. Nedrželi jsme se žádných pravidel jako jiní.
Jak je to s obměnou aparatury?
Jsem věrný značce Laney, co se týče zesilovačů. Miluju ten zvuk a od doby co vyrobili můj signature model, tak se ani nedívám po ničem jiném. Udělali opravdu přesně , co jsem požadoval. za ty léta jsem však vyzkoušel mnoho různých aparátu. začínal jsem u Marshallů a přešel na Laney. zkoušel jsem pak i Boogie 300watt hlavu, ale to byl až příliš silný zvuk.Pak jsem se vrátil zas k Marshallů a pak zas k Laney. Laney, které používám nyní jsou navrženy podle mé představy o zvuku. Pracovali jsme na dosažení zvuku, který jsem požadoval, nakonec je tam hodně výšek a zvuk je dost hlasitý.
Tak jak se vyvíjejí efekty, chodí zamnou různí lidé, abych něco vyzkoušel, čemuž se nebráním. mám proto v racku v mém studiu spoustu věcí, ale ani nevím k čemu jsou.. Mám celé stěny různých krámu, které mi lidé přinesli na vyzkoušení, ale mnoho z nich jsem nepoužil. A na toho nermám mnoho, protože to nepotřebuji.
Co se týče kytar, vždy používám hlavně SG. za ta roky jsem jich měl několik různých a to na zakázku z Gibson Custom shopu nebo od soukromých výrobců. Jako levák to mám se sháněním kytar složitější, když chci najít takovou, jejíž zvuk by se mi líbil, proto využívám staveb na zakázku.
Máš za ty roky nějakou konečnou představu o "svém" zvuku?
Ano. Hlavně v začátcích jsem hledal a experimentoval se zvukem, ale nyní mám svoje signature kytary a zesilovače takže si nastavím zvuk, který potřebuji. V sedmdesátých letech byl tlumnější a fuzzerovitější, dnes mám rád plný,silný crunchový zvuk.
Změnila se nějak tvá technika hry?
Co hraju se Sabbath myslím, že používám stále stejnou techniku. Na tomto novém albu "IOMMI" jsem použil mnoho akordů a riffů ale nemyslím, že by se nějak odlišovaly. Co se týče sól, dokud ho naënahraji, není dokončené. Někdy sedím u sóla celý den. U tohoto alba jsem vymyslel ke každé písni 6 až 10 sól. Ty jsem pak zkoušel k písním a vybral jsem většinou jedno sólo z prvních tří, co mě napadly - okamžitý nápad zní totiž nakonec nejlíp.
Tony Iommi Signature SG
Tony Iommi Signature SG je tribut výrazné hudbě a rockovým hymnám, které tvoří Iommi již přes 25 let. Tento signature model je výrazný ebenovou povrchovou úpravou, ebenovým hmatníkem, siníači Tony Iommi signature a vykládáním hmatníku ve formě stříbrných křížů.
Tělo Mahagon
Krk Mahagon
Hmatník Eben, 24 pržců, stříbrné kříže
Scale/Nut Width 243/4"/111/16"
Bridge/Tailpiece ABR/Stop Tailpiece
Hardware Chrom
Snímače Tony Iommi Humbuckery
Korekce 2xvolume, 2xtone, třícestný přepínač
Struny Brite Wires .009-.042
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář